montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

از وظايف مؤمن منتظر، صله با آن حضرت به وسيله مال و دارايى دنيا است .

منظور از صله در اين جا، عطا و بخششى است كه فرد، براى جلب توجهات معنوى امام تقديم مى كند و همان هديه اى است كه صرفاً جهت خشنودى و سرور امام اهدا مى شود.

هركس به اندازه توانايى و امكانات خود، مقدارى از مال و دارايى خود را به آن حضرت اختصاص مى دهد و به او اهدا مى كند.

در زمان ظهور آن حضرت، اين مال به خود حضرت تقديم مى گردد، اما در عصر غيبت، صله امام بايد در امورى كه مرضىَ آن حضرت است به كار گرفته شود. البته به قصد و نيت صله آن حضرت مثلاً آن مال صرف چاپ كتب ارزنده يا صرف مجالس و محافل ذكر وياد آن حضرت گردد.

امام صادق علیه السلام مى فرمايد: يك درهم كه با آن، با امام صله مى شود، بهتر است از دو ميليون درهم كه در ساير كارهاى نيك، جز صله امام صرف مى شود. [1]

و امام كاظم علیه السلام مى فرمايند: هركس نمى تواند با ما صله نمايد، پس با دوستان صالح ما صله كند كه ثواب صله براى او نوشته مى شود. [2]



صله شيعيان و دوستان صالح امامان به وسيله مال

بدين جهت اين عمل را به طور جداگانه ذكر كرديم كه در بعضى از نصوص وارد شده كه به آن ترغيب گرديده، چنان‏كه در من لايحضره الفقيه آمده كه امام صادق‏عليه السلام فرمود: هر كس نتواند ما را صِلِه نمايد، بايد صله كند دوستان شيعيان صالح ما را كه ثواب صِلِه ما براى او نوشته مى‏شود، و هر كس نتواند ما را زيارت كند، صالحين از دوستانمان را ديدار نمايد ثواب زيارت ما برايش نوشته مى‏شود. و در كتاب كامل الزيارات به سند خود از حضرت ابوالحسن موسى بن جعفرعليه السلام آمده كه فرموده است: هر كس نتواند ما را زيارت كند پس صالحين از دوستانمان را ديدار نمايد، ثواب زيارت ما برايش نوشته مى‏شود، و هر كس نتواند ما را صِلِه نمايد، افراد صالح از دوستان ما را صله كند، ثواب صِلِه ما براى او نوشته مى‏شود. [3]

و در كتاب تهذيب به سند خود از آن حضرت‏ آورده كه فرمود: كسى كه نمى‏تواند ما را زيارت كند پس برادران صالح خود را زيارت نمايد كه ثواب زيارت ما برايش نوشته مى‏شود، و هر كس نتواند ما را صِلِه نمايد پس برادران صالحش را صِلِه نمايد ثواب صِلِه ما برايش ثبت مى‏گردد. [4]



صله آن حضرت‏ به وسيله مال

به اين‏ كه مؤمن بخشى از دارايى خود را براى امام زمانش هديه كند، و هر سال به اين عمل مداومت نمايد، و در اين عمل شريف، غنى و فقير و حقير و شريف و مرد و زن يكسانند، الاّ اين‏كه ثروتمند به مقدار توانايى‏اش تكليف دارد، و فقير به مقدار استطاعت خود مكلّف مى‏گردد خداى - عزّوجلّ - فرموده: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَها؛ [5] خداوند هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمى‏كند.
و او - تعالى شأنه - فرموده: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ إِلّا ما آتيها؛ [6] خداوند هيچ كس را جز به آنچه توانايى داده تكليف نمى‏كند.

و در روايات مقدار معيّنى براى مصرف مال در آن جهت شريف بيان نگرديده، چون ظاهراً اين عمل از مستحبات مؤكَّده‏اى است كه در سخنان امامان‏عليهم السلام به عنوان فريضه از آن تعبير آمده است.

و بر آنچه ياد كرديم دلالت دارد آنچه شيخ كلينى‏رضى الله عنه در كافى به سند خود روايت آورده از حضرت ابى عبد اللَّه امام صادق‏عليه السلام كه فرمود: هيچ چيز نزد خداوند محبوب‏تر از اختصاص دادن درهم به امام‏عليه السلام نيست، و به درستى كه خداوند درهم را براى او پرداخت كننده در بهشت همچون كوه احد قرار دهد.

سپس امام صادق‏عليه السلام فرمود: خداونددر كتابش فرموده است: مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أضْعافاً كَثِيرَةً؛ [7] چه كسى به خداوند وامى نيكو مى‏دهد تا خداوند عوض وام را چندين برابر، بسيار سازد. امام فرمود: به خدا سوگند! كه اين در خصوص صله امام است. [8]

و از آن حضرت در حديث ديگرى آمده كه فرمود: به درستى كه خداوند آنچه را كه مردم در اختيار دارند از جهت نياز به آن قرض نخواسته است و هر حقى كه خداوند دارد براى ولىّ او است. [9]

و در همان كتاب در خبر صحيحى از اسحاق بن عمّار از حضرت ابوابراهيم موسى بن جعفرعليه السلام آمده كه راوى گويد: از آن حضرت درباره فرموده خداى - عزّوجلّ - : مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ؛ [10] آن كيست كه به خداوند قرض نيكو دهد تا خداوند برايش چند برابر كند، و او را پاداشى گرامى عطا فرمايد. پرسيدم! فرمود: درباره صله امام نازل شده است. [11]

و به سند خود از حسن بن ميّاح از پدرش آورده كه گفت: حضرت ابوعبد اللَّه امام صادق‏عليه السلام به من فرمود: اى ميّاح! با يك درهم كه امام‏ به آن صله شود، از كوه احد سنگين‏تر است. [12]

و در همان كتاب در خبر مرسلى همچون صحيح است از حضرت ابى عبداللَّه امام صادق‏عليه السلام كه فرمود: يك درهم كه با آن امام‏ صله شود از دو ميليون درهم در ساير كارهاى نيك بهتر است. [13]

و در خبر صحيحى از حضرت ابى عبد اللَّه امام صادق‏عليه السلام آمده كه: درباره فرموده خداى تعالى: وَالَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ؛ [14] و آنان كه آنچه خداوند به پيوندش امر فرموده مى‏پيوندند. فرمود: در ارحام آل محمد عليهم السلام نازل شد، درباره خويشاوندان تو نيز هست سپس فرمود: از كسانى مباش كه چيزى را در يك مورد منحصر دانند. [15]

و در خبر موثّقى از آن حضرت‏ آمده كه فرمود: من از يكى از شما درهمى را مى‏گيرم و حال آن‏كه از متمول‏ترين اهل مدينه هستم، مقصودم در اين كار فقط اين است كه شما پاكيزه شويد.

و در همان كتاب در حديث مرفوعى آمده كه حضرت ابوعبد اللَّه امام صادق‏عليه السلام فرمود: هر كس پندارد كه امام به آنچه در دست مردم هست احتياج دارد، كافر است، جز اين نيست كه مردم نيازمندند كه امام از ايشان بپذيرد، خداوند - عزّوجلّ - فرموده: از اموال آن‏ها صدقه زكات برگير آن‏ها را به وسيله آن پاك و تزكيه مى‏نمايى. و در كتاب من لا يحضره الفقيه در باب صله امام‏ آمده كه: از امام صادق‏عليه السلام درباره فرموده خداى - عزّوجلّ - : مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً؛ چه كسى به خداوند وام نيكويى مى‏دهد، سؤال شد. آن حضرت فرمود: درباره صله امام نازل شده.

و نيز فرمود: يك درهم كه امام به وسيله آن صله شود از يك ميليون درهم كه در مورد ديگرى در راه خدا صرف گردد بهتر است.

و در همان كتاب در باب فضايل حج روايت آمده كه: يك درهم خرج كردن در راه حج از يك ميليون درهم در غير آن بهتر است، و يك درهم كه به امام برسد مانند خرج كردن يك ميليون درهم در حج است. [16]

و در تأييد آنچه ياد كرديم اين‏كه: من در يكى از سال‏ها در خواب ديدم كه شخص جليل بزرگوارى مى‏فرمود: هرگاه مؤمن چيزى از مال خود را براى امامش در زمان غيبتش نثار نمايد ثوابش همانند هزار و يك برابر ثواب مثل آن است كه در زمان حضورش نثار كند.
مى‏گويم: شاهد صدق اين خواب و حقّانيت اين گفتار اين‏كه امام صادق‏عليه السلام در خبر عمّار فرمود: و حسنات مؤمن از شما را خداوند - عزّوجلّ - چند برابر خواهد ساخت... . سپس استبعاد در آن را دفع كرد به اين‏كه فرمود: همانا خداى - عزّوجلّ - كريم است.
نكته دوم: اين‏كه صله امام‏ در زمان غيبت با مصرف كردن مال در مصارف و مخارجى كه مى‏داند آن حضرت‏ به آن‏ها رضايت دارد و محبوب اوست انجام مى‏گيرد، با قصد صله او، مانند چاپ كردن كتاب‏هايى كه مربوط به آن حضرت است، و بر پا كردن مجالس يادآورى آن جناب، و دعوت به او، و صله شيعيان و دوستانش به خصوص سادات علوى و علماى ترويج كننده شرع مقدس، و راويان احاديث ائمه طاهرين، و مانند اين‏ها... از گونه‏هاى صِلِه كه بر اهل آن پوشيده نيست، از خداى تعالى براى خودم و ساير مؤمنين توفيق مى‏خواهم.

[1] كافى، ج 1 ص 538.

[2] كامل الزیارات ص 319.

[3] كامل الزيارات، 319، باب 105

[4] تهذيب، شيخ طوسى، 104/6.

[5] سوره بقره: آيه 286.

[6] سوره طلاق، آيه 7.

[7] سوره بقره، آيه 245.

[8] اصول كافى، 537/1.

[9] همان.

[10] سوره حديد، آيه 11.

[11] اصول كافى، 538/1.

[12] همان.

[13] اصول كافى، 156/2.

[14] سوره رعد، آيه 21.

[15] اصول كافى، 537/1.

[16] فروع كافى، 260/4، ح 31.


صله با حضرت


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته