montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

محبت امام زمان ارواحنا له الفداء ، كه همان محبت خدا مى باشد "مَن آحبكم فقد احب الله" هم جنبه موضوعيت دارد، هم جنبه طريقيت.

محبت و عشق به آن بزرگوار موضوعيت دارد، يعنى نفس و ذات اين محبت و اظهار عشق و نياز به آن محبوب، مطلوب و ممدوح حضرت حق است. چنانكه در احاديث و روايات ائمه معصومين علیه السلام، از طريق عامه و خاصه بر آن تاكيد شده است . زَمَحشَرى در تفسير آيه: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی ، [1] اين حديث را نقل مى كند:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هركه با دوستى آل محمد بميرد، شهيد مرده است؟ بخشوده از عذاب مرده است.

هركه با دوستى آل محمد بميرد، فرشته مرگ او را بشارت مى دهد و سپس منكر و نكير نيز او را به بهشت بشارت مى دهند.

هركه با دوستى آل محمد بميرد او را معزز و محبوب به سوى بهشت مى برند. آنگونه كه عروس را معزز و محبوب به خانه داماد مى برند.

هركه با دوستى آل محمد بميرد، خداوند قبر او را زيارتگاه فرشتگان رحمت قرار مى دهد . هر كه با دشمنى آل محمد بميرد، روز قيامت در حالى وارد مى شود كه بر پيشانى او نوشته است: مأيوس از رحمت خدا هر كه با دشمنى آل محمد بميرد، كافر مرده است. هركه با دشمنى آل محمد بميرد، بوى بهشت را استشمام نمى كند. [2]

از روايت فوق و ده ها روايت ديگر چنين برداشت مى شود كه نفس محبت اهل بيت علیه السلام، داراى ارزش و اعتبار فوق العاده مى باشد. تا آن جا كه در برخى از روايات آمده است كه از همه عبادت ها بالاتر است . چنانكه در روايتى از امام صادق علیه السلام مى خوانيم: بالاتر از هر عبادتى، عبادتى است، و محبت اهل بيت علیه السلام برترين عبادت هاست. [3]

و اما محبت امام زمان طریقيت دارد؟ وقتى فردى محب يك انسان كامل مانند حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء مى شود، طبيعى است كه لازمه اش تبعيت محب از محبوب و نتيجتاً متصَف گشتن محب به صفات محبوب است.

چنانكه اهل معرفت مى گویند: تأثير نيروى محبت درپیراستن جان از رذائل، و آراستن آن به فضايل، از قبيل تأثير مواد شيميايى بر روى فلزات است كه همچون اكسيرى دفعتاَ فلزى را مبدل به فلز ديگر مى سازد . و يا مانند سيم برقى كه از وجود محبوب به محب اتصال مى يابد و يك جا و با سرعت، تمام صفات محبوب را به محب انتقال مى دهد.

بنابراين اگر ديديم مدعى محبت به كسى، عارى از صفات محبوب، بلكه متصف به صفات ضد صفات اوست، طبيعى است كه در صدق ادعاى وى دچار ترديد شويم و احيانا تكذيبش كنيم.

چنانكه در روايتى كه شيخ كلينى ، به اسناد خود از امام صادق علیه السلام، نقل مى كند، آمده است: ما اساس هر خوبى و خيرى هستيم و هر چه نيكى است از فروغ ماست... و دشمنان ما، ريشه و اصل هر شر و بدى هستند. و هر چه پليدى و زشتى است از شاخه هاى شجره خبيثه آن هاست .. بنابراين دروغ گفته است كسى كه پنداشته است كه با ماست، در حالى كه او به گواهى اعمال زشتش وابسته به فروع غير ماست از پيوند خوردگان به درخت ناپاک دشمنان ماست. [4]

اين حديث شريف، هشدارى به دوستان و منتظران حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء مى دهدكه در اعمال خود بيانديشند و بنگرند كه رفتار و گفتارشان مشابهت با محصول كداميك از آن دو درخت خبيث و طیب دارد. [5]

[1] سوره شورى، 23.

[2] قسمتى از زيارت جامعه كبيره .

[3] بحارالانوارج 27 ص 91.

[4] كافى ج 8 ص 243.

[5] نشريه موعود شماره 11 و 10 ص 46.


محبت حضرت


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته