montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

امت اسلامى در برخى روايات به عنوان امت منتظِر ناميده شده است؟ چون هميشه آن ها در انتظار مهدى موعود ارواحنا له الفداء به سر مى برند. امام صادق علیه السلام به ابو بصير در ضمن روايتى در این باره مى فرمایند: اى ابوبصير خوشا به حال شيعيان و پیروان قائم ما اهل بيت. چون آن ها در زمان غيبت او منتظر ظهور او هستند و وقتى آن حضرت ظهور نمایند، در زمان ظهورش مطيع و فرمانبردار او خواهند بود.آنان اولياى خدایند و هيچ ترس و اندوهى بر آن ها وجود ندارد. [1]

در بسيارى ديگر از روايات و تعابير دعاها، از خود امام زمان ارواحنا له الفداء با لقب منتظِر ياد شده است. [2]

به عنوان مثال در دعاى روز عيد فطر عبارتى به این صورت به چشم مى خورد: اللهم، صل على ولیک النتظر امرک المنتظر لفرج اولیائک ...

بار خدايا بر ولی خودت درود فرست؟آن ولى كه منتظِر فرمان توست و همواره در آرزوى گشايش كار دوستان تو در حال انتظار به سر مى برد. [3]

بر این اساسى چون امام منتظر مانند مردم، خود نيز در انتظار صدور اذن الهى به سر مى برد تا قيام نموده و جهانِ گرفتار در بند و جور ستم ستمگران و ظالمان را از وضع نابسامانى كه دارد رهايى بخشد و اهدافْ بلند انبياى الهى را، كه همانا هدايت وكمال پيداكردن مردم جهان است، محقق سازد، لذا به این جهت او را هم منتظِر مى نامند .

او انتظار مى كشد تا لحظه ظهور فرا رسد و به این ترتيب دوران رنج و اندوه بشر پايان یابد و حاكميت ارزش هاى الهى و فضيلت اخلاقى در سرتاسر عالم تحقق پيدا كند و از این رهگذر زمينه تعالى معنوى و رشد كمالات واقعى انسان فراهم شود.

آن حضرت در برخى از دعاهاى عارفانه اى كه از ایشان به يادگار مانده است، آرزوها و اهداف خود را بيان كرده و شوق و اشتياق غير قابل وصف خود را براى تحقق يافتن ظهور به نمايش گذاشته اند.

در يك مورد آن حضرت مى فرمایند: پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست و دوستانت را با تحقق بخشيدن به وعده هايى كه به آنان داده اى گرامى بدار و آنان را به آرزوهايى كه داشته اند برسان؟ زيرا كه مهلت حاكميت ستمگران در نظر ما به پايان رسيده است وما از آن چه كه خشمگين هستى، خشمگينيم و همواره در يارى حق كوشاييم.

ما به صدور فرمان تو مشتاقيم و چشم به راه تحقق وعده هايى كه داده اى هستيم. خداوند به این قيام اذن صادر كن و راه هاى آن را هموار ساز و تحقق شايسته آن را آسان گردان. برنامه آن را به ما بياموز و سپاهيان و ياوران این قيام را تائيد كن . قدرت و توانايى ات را به ستمگران و زورگويان هر چه زودتر آشکار ساز و شمشير انتقامت را به سر دشمنان كينه توز فررد آور... [4]

باز در جاى ديگر مى فرمايد: اى نور روشنايى ها و اى تدبركننده كارها... براى من و پیروانم در سختى ها گشايشى قرار بده و از غم ها و اندوه ها راه نجاتى فراهم ساز.. . خداوندا وعده هايى كه به من داده اى تحقق بخش.. . وفرج مرا زودتر برسان و به قدرت و نصرتت فتح بزرگ را نصيب گردان. [5]

نتیجه آنكه: از ديد روايات در جامعه اسلامى عصر غيبت، هم امام و هم امت، هردو منتظرند. امت در انتظار امام خود است و مى خواهد هر چه زودتر او از پس پرده غيب به در آيد و راه نجات از نابسامانى ها را به انسان بياموزد و امام نيز در حال انتظار به سر مى برد، تا اجازه ظهورش فرا رسد، تا انقلاب حيات بخش خود را آغاز كند و به آرمان هاى انبيا و اولياء كه ستمگران مانع تحقق آن ها در طول تاريخ بشريت شده اند، جامه عمل بپوشانند. [6]

[1] بحارالانوار ج 52 ص 150.

[2] نجم الثاقب باب دوم.

[3] مكيال المكارم، ج 2، ص 81.

[4] بحا رالانوا ر ج85ص 233.

[5] همان .

[6] نشريه موعود شماره 32، ص 65.


منتظر


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته