montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

روايات فراوانى دلالت مي كند بر آن كه قبل از ظهور حضرت، بيشتر مردم مسلمان از دين حق بر مي گردند بيشتر قائلين به حضرت و معتقدين به امامت و عصمت آن بزرگوار،اعتقاد خود را از دست داده و وجود آن حضرت را انكار مي كنند. امام جواد علیه السلام فرمودند:... او داراى غيبتى است كه روزهاى زياد و مدتى دراز به طول مى انجامد. پس مخلصان در انتظار ظهورش به سر مى برند و اهل ترديد انكارش مي كنند و منكران، ياد او را به استهزاء مي گيرند. [1]

امام صادق علیه السلام نيز فرمودند: و اما در غيبت عيسى علیه السلام به درستى كه يهوديان و مسيحيان هم داستان شدند بر اين كه او كشته شده، ولى خداوند عزوجل آنان را تكذيب نمود و فرمود: و او را نكشتند و به دار نياويختند ولى مطلب بر آنان مشتبه شد. غيبت حضرت قائم ارواحنا له الفداء نيز همين گونه است كه سرانجام، اين امت آن را انكار مى ورزند در اثر طولانى شدن آن، بعضى از هدايت نيافتگان قائل مى شوند كه آن حضرت اصلا متولد نشده و برخى ديگر خواهند گفت كه او متولد شد و از دنيا رفت و گروهى كافر مى شوند، به خاطر اين كه مي گويند يازدهمين نفر از ما، بدون فرزند بوده و كسانى ديگر سركش خواهند شد به خاطر اين اعتقاد كه امامت را به سيزده نفر و بيشتر سرايت دهند و بعضى هم خداوند عزوجل را عصيان و نافرمانى مي كنند، به اينكه مي گويند روح امام قائم ارواحنا له الفداء در پيكر شخص ديگرى وارد شده و سخن مي گويد. [2]

در بخشى از روايات نيز آمده كه مردمانى، حضرت را پس از ظهور انكار مي كنند، زيرا او به صورت جوان باز مي گردد، در حالى كه آن ها او را پير خيال مي كردند. [3] و در روايتى آمده است كه مردم مي گويند: چگونه ممكن است اين او باشد، او بايد قرن ها پيش، استخوان هايش پوسيده باشد. [4]

در روايات، از كسى كه حضرت مهدي ارواحنا له الفداء را انكار كند، به كافر تعبير شده است. در حديثى از امام كاظم علیه السلام آمده است هر كس يكى از امامان زنده را انكار كند، امامان قبلى را نيز انكار نموده است، [5] و نيز آمده است كه: هركس به همه امامان اعتراف كند، ولى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء را انكاركند، مانند كسى است كه به همه پيامبران اعتراف كند، ولى حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را انكار نمايد. [6] امام حسن عسكرى علیه السلام نيز فرمود:اطاعت آخر ما، اطاعت اول ما، و انكار آخر ما، چون انكار اول ماست. [7] با وجود اين روايات، انكار حضرت مهدى ارواحنا له الفداء انكار همه امامان و تكذيب رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است .



ترديد در حضرت

روايات مختلفى درباره ترديد كنندگان در وجود حضرت آمده است. امام صادق علیه السلام فرمود: او امامى است كه در ولادتش شك و ترديد مى كنند. برخى مى گويند: به دنيا نيامده، برخى مى گويند: ديده به جهان گشوده، برخى مى گويند: چند سال پيش از وفات پدرش، چشم به جهان گشوده، جز اين كه خدا مى خواهد بندگان خود را بيازمايد، كه گروه باطل در آن زمان به شك و ترديد مى گرايند. [8] امام حسن عسكرى علیه السلام نيز فرمود: براى فرزندم غيبتى است كه مردم در آن دچار شك و ترديد مى شوند، به جز كسى كه خدا او را از لغزش و انحراف باز دارد. [9]

و امام صادق علیه السلام فرمود: هرگز در حق او ترديد به خود راه ندهيد، از صفحه دل هرگونه شك و ترديد را بزداييد. [10]

[1] كمال الدين ج 2ص 378.

[2] بحارالانوار ج 51 ص 0 22.

[3] ينابيع الموده ج 3، ص 67 ا منتخب الأثر ص 285.

[4] بحار الانوار، ج 1 5، ص 48 1 و 225 غيبة طوس، ص 26 منتخب الأثرص 276.

[5] منتخب الاثر ص149 الزام الناصب ص 59 ينابيع المودة ج 3 ص 108و 162.

[6] غيبة النعماني ص 63 اصول کافي ج 1ص 313.

[7] بحار الانوار ج 51 ص 143 کشف الغمه ج 3 ص 313.

[8] اصول كافى ج ا ص 337.

[9] بحار الانوار ج51 ص 60 1 اعلام الورى ص 415 منتخب الاثرص 227.

[10] روزگار رهايي ج ا ص 501.


انكار و ترديد در حضرت


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته