montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

متن روايت:


يعطف الهوى على الهدى ، إذا عطفوا الهدى على الهوى ، ويعطف الرأي على القرآن إذا عطفوا القرآن على الرأي . . حتى تقوم الحرب بكم على ساق ، باديا نواجذها ، مملوءة أخلافها ، حلوا رضاعها ، علقما عاقبتها ، ألا وفي غد - وسيأتي غد بما لا تعرفون - يأخذ الوالي من غيرها عمالها على مساوئ أعمالها ، وتخرج له الأرض أفاليذ كبدها ، وتلقي إليه سلما مقاليدها ، فيريكم كيف عدل السيرة ، ويحيي ميت الكتاب والسنة


ترجمه:


در نهج البلاغه ، خطبهء 138 از علي عليه السلام در وصف حضرت قائم ارواحنا له الفداء وارد شده است كه فرمود : زمانى كه مردم هدايت را با هواهاى نفسانى خود تطبيق مى كنند ، آن حضرت هوا را با هدايت تطبيق كرده و هدايت را بر آن ترجيح مى دهد و آرا و نظريات را با قرآن مى سنجد زمانى كه مردم قرآن را طبق نظريات خود معنا مى كنند . . . تا آنجا كه جنگهائى مانند شتر وحشى بر پا شده كه دندانهايش را نشان داده و پستانهايش از شير پر شده و شيرش نيز شيرين مى باشد اما نتيجه آن بد خواهد بود ، بدانيد كه فردائى خواهد آمد با چيزهايى كه نمى شناسيد ، آنگاه والى ، عمال و كارگزاران بد وخائن را بخاطر كارهاى بدشان مؤاخذه مى نمايد . آن زمان است كه زمين پاره هاى جگرش را ( گنجهاى خود را ) براى حضرت نمايان ساخته و آرام و بدون زحمت افسار و اختيار خود را به او مى سپارد ، آنگاه حضرت سيره و روش عدالت را به شما نشان داده و كتاب و سنتى را كه مرده است ، زنده مى نمايد .


آدرس حديث:


* : نهج البلاغة - صالح : ص 195 - 196 خطبة 138 - عبده : ج 2 ص 21 .

* : ابن أبي الحديد : ج 9 ص 40 - 41 .

* : ينابيع المودة : ج 437 ب 74 - عن نهج البلاغة ، وفيه ( المهدي يعطف ) .

* : ابن ميثم البحراني : ج 3 ص 168 - عن نهج البلاغة ، وقال ( الإشارة في هذا الفصل إلى وصف الإمام المنتظر في آخر الزمان الموعود به الخبر والأثر ) .

* : غرر الحكم : ص 363 - أوله ، مرسلا .

* : منتخب الأثر : ص 297 ف 2 ب 36 ح 1 - عن نهج البلاغة


نهج البلاغه و مهدى


مسأله مهدويت در نهج البلاغه از دو نظر قابل بررسى است.

يكى از ديدگاه ملاحم وپيشگويى هاى امام(ع)وديگر مربوط به آينده جهان است.

واما خطبه هايى كه حضرت در آن ها به مهدويت اشاره كرده اند: خطبه 0 10، 138، 150, 182، 187، 195 وحكمت 47 1 و 0259

در نهج البلاغه امير مؤمنان(ع)درباره حضرت مهدى(ع)سخنانى آمده است. براى نمونه درباره سيرت حضرت ولى عصر(ع)در خطبه شيوايى چنين آمده: جامه حكمت به تن كرده،و آن را با جميع آداب و شرايطش،از توجه و شناخت و اتصال با او وگسستن از غير او، فراگرفته است. پس حكمت نزد آن حضرت گمشده اوست كه در جست و جوى آن كوشا است و آرزوى اوست كه به برآورده شدنش دل بسته است.هنگامى كه فتنه ها روى آورده اسلام غريب شود،او درگوشه اى عزلت مى گزيند و غربت اختيار مى نمايد. رنج ها را به جان مى خرد و از عزلتگاه خود بيرون نمى آيد.او يگانه بازمانده از حجت هاى پروردگار و واپسين جانشين از تبار پيامبران است.[1]

ابن ابى الحديد و ديگران تصريح كرده اند كه اين خطبه در حق قائم آل محمد(ع)مى باشد [2] و در خطبه شقشقيه در همين رابطه مى فرمايد: قسم به پروردگارى كه دانه راشكافت و انسان را آفريد،اگر نبود انبوه حاضران و قيام حجت با وجود يار و ياور، و نبود آن پيمانى كه خداوند از دانايان امت گرفته است كه در برابر پرخورى ستمگر وگرسنگى ستمكش صبر نكنند، هر آينه زمام و ريسمان شتر خلافت را بركوهان آن مى انداختم... [3]

اميرالمؤمنين(ع)در اين خطبه يكى از علل پذيرش بيعت را پس از 25 سال فترت، اجتماع انبوه مردم و زمينه سازى براى حكومت جهانى حضرت مهدى(ع)و قيام قائم آل محمد به هنگام فراهم شدن اصحاب و ياران آن حضرت مى شمارد.

از جمله مطالبى كه در نهج البلاغه درباره حضرت مهدى(ع)آمده است مى توان چنين اشاره كرد: - خالى نبودن زمين از حجت هاى الهى خطبه 1

- امام زمان،جانشين پيامبران الهى خطبه 1820

- غيبت طولانى حضرت خطبه 182.

- ظهور امام زمان بعد از انتظارى طولانى خطبه 150.

- كامل شدن نعمت ها و برآورده شدن آرزوها در عصر ظهور حكمت 209.

- الهى شدن خواسته هاى بشر در زمان ظهور خطبه 1000

- محورى شدن قرآن در عصر ظهور خطبه 138

- حاكميت عدل اسلامى در عصر ظهور خطبه 138.

- احياى مجدد قرآن و سنت پيامبر(ص)درعصر ظهور همان.

[1] نهج البلاغه عبده ج 02 ص 108 شرح باب الحديد ج2 ص 435.

[2] شرح ابن ابى الحديد ج 4 ص 336

[3] نهج البلاغه عبده ج 1 ص 36.


امام مهدي درنهج البلاغه


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته