زيارت مشاهد رسول خدا و ائمه معصومين به نيابت از مولايمان صاحب الزمان
مىتوان در اين باره استناد جست - اضافه بر اينكه اين عمل از اقسام صله امام است و خواهد آمد كه از مهمترين كارهاى بندگان مىباشد.
1- به آنچه گذشت در استحباب صدقه دادن از سوى آن حضرت.
2- و به فتواى آنچه دلالت مىكند بر استحباب حج و طواف بيت اللَّه الحرام به نيابت از امام.
3- و به آنچه در مورد زيارت مشاهد مشرّفه به نيابت از عموم مؤمنين وارد گرديده است.
چنانكه در كافى از على بن ابراهيم حضرمى از پدرش از حضرت ابوالحسن موسى بن جعفرعليه السلام روايت آمده كه ضمن حديثى فرمود: ... پس هرگاه به نزد قبر پيغمبرصلى الله عليه وآله وسلم رفتى و آنچه بر تو لازم است به جاى آوردى، دو ركعت نماز بگزار، سپس بالاى سر پيغمبرصلى الله عليه وآله وسلم بايست و بگو: سلام بر تو اى پيغمبر خدا از طرف پدرم و مادرم و همسرم و فرزندانم و تمام بستگانم، و از سوى تمام اهل شهرم آزاد و برده و سفيد و سياهِ آنان، پس اگر به كسى بخواهى بگويى من از سوى تو بر رسول خداصلى الله عليه وآله وسلم سلام كردم راست گفته باشى. [1]
4- و به اينكه از جمله امور متداول متعارف بين خواص و عوام شيعه از زمانهاى گذشته تا زمان ما، نيابت نمودن در مشاهد مشرفه است، و علماى ما - رضوان اللَّه عليهم - عنوان و چگونگى آن را در كتابهاى زيارات و غير آنها يادآور شدهاند، و فرق گذاشتن بين امام و غير او از مؤمنين در اين باره چيزى است كه دلهاى اهل دين و بينش و يقين آن را نمىپذيرد.
5- و به اينكه چون از دلايل گذشته، خوبى و رُجحان نيابت كردن از آن حضرت را در حج و طواف دانستيم، و به رواياتى كه در مورد برتر بودن زيارت مشاهد امامانعليهم السلام از نيابت كردن شيعيانشان از ايشان در حج و عمره و طواف خرسند مىشوند، يقين مىكنيم كه خرسندى و سرور امام بالاتر خواهد بود هرگاه مؤمن، زيارت مشاهد مشرفه پدرانش را به نيابت از حضرتش انجام دهد، و اين وجه هر چند كه بر مبناى قواعد علم اصول تمام نيست، ولى نزد صاحبان خرد قطعى و مسلّم است.
6- و به آنچه علّامه مجلسىرحمه الله در مزار بحار به نقل از مؤلف مزار كبير حكايت نموده، و اين است عبارت حكايت شده: و حضرت ابوالحسن عسكرىعليه السلام زيارت كنندهاى را از سوى خود به مشهد حضرت ابى عبد اللَّهعليه السلام فرستاد، پس فرمود: براى خداوند جاهايى است كه دوست مىدارد در آنها دعا شود كه اجابت فرمايد، و البته حائر امام حسينعليه السلام از آن جاها است. [2]
مىگويم: هرگاه استحباب نيابت كردن از آن حضرت در زيارت بعضى از مشاهد امامانعليهم السلام ثابت شد، پس بدون ترديد بين آن حَرَم و مشاهد ديگر امامانعليهم السلام تفاوتى نخواهد بود .
توجه
بدان كه از جمله كسانى كه تصريح كردهاند به استحباب زيارت مشاهد پيغمبر و ائمه معصومينعليهم السلام به نيابت از معصومين عليهم السلام و از مؤمنين، عالم محدث عاملىرحمه الله در كتاب وسائل الشيعه است، كه گفته: باب استحباب زيارت از سوى مؤمنين و معصومينعليهم السلام. [3]
سپس روايت داوود صرمى را از حضرت ابوالحسن امام هادى عسكرىعليه السلام آورده كه گفت: به آن حضرت عرض كردم: من پدر شما را زيارت كردم و آن را براى شما قرار دادم، فرمود: به سبب آن براى تو از سوى خداوند پاداش و اجر بزرگى است و ما از تو سپاسگزاريم.
مىگويم: در اين حديث بر مطلب مورد بحث دلالتى نيست، چون ظاهر از آن هديه كردن ثواب زيارت است نه نيابت نمودن در زيارت، و بر فرض كه ظهور اين مطلب را انكار نمايى لااقل احتمال اين معنى در اينجا هست، و با احتمالِ خلاف، استدلال ساقط است.
[1] فروع كافى، 314/4.
[2] بحارالانوار، 257/102.
[3] وسائل الشيعه، 464/10، باب 103، ح 1.
زيارت مشاهد رسول خدا و ائمه معصومين به نيابت از مولايمان