montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

در منابع شیعی کم و بیش –البته بسیار کمرنگ تر از کتب عامه- به مبحث دجال پرداخته شده است. روایاتی که در برخی کتب شیعه آمده است جهت نمونه بررسی می شود. البته نکته قابل ذکر آن است که برخی احادیث موجود در کتب شیعه برگرفته از کتب عامه هستند که از جمله این کتب می توان به کتاب الملاحم و الفتن ابن طاووس اشاره نمود.
دجال نشانه ای از قیامت و آخرالزمان
در برخی احادیث شیعه نیز همانند کتب عامه روایاتی از پیامبر (ص) وارد شده که در طی نشانه هایی که ایشان از علائم و نشانه های قیامت (الساعه) می شمارند، دجال ذکر شده است. به نمونه ای از این روایات توجه نمایید:
«عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ قَالَ اطَّلَعَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ غُرْفَةٍ لَهُ وَ نَحْنُ نَتَذَاكَرُ السَّاعَةَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَكُونَ عَشْرُ آيَاتٍ الدَّجَّالُ وَ الدُّخَانُ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ دَابَّةُ الْأَرْضِ وَ يَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ ثَلَاثٌ خُسُوفٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَ خَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَ خَسْفٌ بِجَزِيرَةِ الْعَرَبِ وَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ قَعْرِ عَدَنٍ تَسُوقُ النَّاسَ إِلَى الْمَحْشَرِ تَنْزِلُ مَعَهُمْ إِذَا نَزَلُوا وَ تُقِيلَ مَعَهُمْ إِذَا قَالُوا» 1
البته در برخی منابع شیعی این 10 علامت به نحو دیگری ذکر شده است که البته با مورد بالا قابل جمع است:

«قَالَ النَّبِيُّ ص عَشْرُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ السَّاعَةِ لَا بُدَّ مِنْهَا السُّفْيَانِيُّ وَ الدَّجَّالُ وَ الدُّخَانُ وَ الدَّابَّةُ وَ خُرُوجُ الْقَائِمِ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ نُزُولُ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَ خَسْفٌ بِجَزِيرَةِ الْعَرَبِ وَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ قَعْرِ عَدَنٍ تَسُوقُ النَّاسَ إِلَى الْمَحْشَر»2
در برخی روایات نیز به نشانه هایی از قیامت اشاره می شود که پس از آن ایمان مردم پذیرفته نمی شود:
«وَ فِي الْكَافِي وَ الْعَيَّاشِيِّ عَنِ الْبَاقِرِ وَ الصَّادِقِ ع فِي قَوْلِهِ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ قَالَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنَ الْمَغْرِبِ وَ خُرُوجُ الدَّجَّالِ وَ ظُهُورُ الدُّخَانِ وَ الرَّجُلُ يَكُونُ مُصِرّاً وَ لَمْ يَعْمَلْ عَمَلَ الْإِيمَانِ ثُمَّ تَجِي‏ءُ الْآيَاتُ فَلَا يَنْفَعُهُ إِيمَانُه‏»3
دجال ،موجودی پلید و شناخته شده
در بسیاری از روایات شیعی نامی که از دجال به میان آمده –نه به سبب شناخت ویژگی های وی- بلکه به سبب شخصی شناخته شده بین مردم از نظر مظهر بدی و شر بودن است. به عنوان مثال برای نشان دادن عمق بدی عمل شخص او را از یاران و پیروان دجال معرفی نموده اند. این تعبیر به ویژه در مورد کسانی که به دشمنی اهل بیت (ع) می پردازند به طور وسیعی در کتب حدیثی دیده می شود:
«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ أَبْغَضَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَهُودِيّاً ... قِيلَ فَكَيْفَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنْ أَدْرَكَ الدَّجَّالَ آمَنَ بِه‏»4
«رجال الكشي وَجَدْتُ فِي كِتَابِ جَبْرَئِيلَ بْنِ أَحْمَدَ ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ كَذَبَ عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ حَشَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى يَهُودِيّاً وَ إِنْ أَدْرَكَ الدَّجَّالَ آمَنَ بِهِ فِي قَبْرِه‏»5
جالب آن است که در برخی تعابیر عاقبت جنگ و قتال کردن با اهل بیت پیامبر، همراهی با سپاه دجال عنوان شده است:
«عيون أخبار الرضا عليه السلام بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَاتَلَنَا آخِرَ الزَّمَانِ فَكَأَنَّمَا قَاتَلَنَا مَعَ الدَّجَّالِ»6

دجال، فتنه ای عظیم
در برخی احادیث شیعی به بزرگی فتنه دجال اشاره شده و جهت رهایی و ایمن بودن از آن راهکارهایی ارائه گردیده است. به عنوان نمونه به احادیث زیر توجه فرمایید:
«وَ فِي رِوَايَةِ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ قَالَ هُوَ الدَّجَّالُ وَ الصَّيْحَةُ ... »7
عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ قَرَأَ وَ أَكْثَرَ مِنْ قِرَاءَةِ الْقَارِعَةِ آمَنَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ أَنْ يُؤْمِنَ بِهِ وَ مِنْ فَيْحِ جَهَنَّمَ إِنْ شَاءَ اللَّه‏.»8
حَدَّثَنَا الشَّيْخُ الْفَقِيهُ ابْنِ بَابَوَيْهِ الْقُمِّيُّ ... عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ... وَ مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ أَرْبَعَةَ أَيَّامٍ عُوفِيَ مِنَ الْبَلَايَا كُلِّهَا مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ ...»9
ورود دجال به همه سرزمینها به جز مکه و مدینه
در برخی کتب شیعه نیز به موضوع ورود دجال به همه سرزمینها به جز مکه و مدینه اشاره شده و دلیل این امر نیز مبارکی آن دو ذکر گردیده است:
«وَ رُوِيَ أَنَّ الصَّادِقَ ع ذَكَرَ الدَّجَّالَ فَقَالَ لَا يَبْقَى مِنْهَا سَهْلٌ إِلَّا وَطِئَهُ إِلَّا مَكَّةَ وَ الْمَدِينَةَ فَإِنَّ عَلَى كُلِّ نَقْبٍ مِنْ أَنْقَابِهِمَا مَلَكاً يَحْفَظُهُمَا مِنَ الطَّاعُونِ وَ الدَّجَّال»10
ادامه دارد . . .
1-الخصال، ج‏2،ص431 و نیز صفحات 446 و 449 همین کتاب
2-الخرائج و الجرائح ج‏3 ص1148 باب العلامات الكائنة قبل خروج المهدي و معه ع
3-بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏64 ص 32
4-أمالي الصدوق ص585 المجلس السادس و الثمانون‏ و نیز أمالي المفيد ص126 المجلس الخامس عشر
5-بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهارج‏2 ص160 باب 21
6-بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهارج‏27 ص205 باب 8 و مشابه این روایت در بحار الأنوار ج‏52 ص335 و بحار ج‏23 ص 105
7-بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهارج‏9 ض205 باب 1
8-ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص125
9-أمالي الصدوق ص534
10-من لا يحضره الفقيه ج‏2 ص564 باب تحريم المدينة و فضلها ش م 3156
دجال در احادیث شیعه-بخش اول


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته