montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

چنانکه گفتيم، غيبت امام مهدي ارواحنا له الفداء به دو دوره تقسيم مي‏شود: «غيبت صغري» و «غيبت کبري».
غيبت صغري از سال 260 هجري (سال شهادت امام يازدهم) تا سال 329 (سال در گذشت آخرين نايب خاص امام) يعني حدود 69 سال بود. [1] در دوران غيبت صغري، ارتباط شيعيان با امام بکلي قطع نبود و آنان، به گونه‏اي خاص و محدود، با امام ارتباط داشتند.
توضيح آنکه: در طول اين مدّت، افراد مشخصي (که ذکرشان خواهد آمد) به عنوان «نايب خاص» با حضرت در تماس بودند و شيعيان مي‏توانستند به وسيله آنان مسائل و مشکلات خويش را به عرض امام برسانند و توسط آنان پاسخ دريافت دارند و حتي گاه به ديدار امام نائل شوند. ازينرو مي‏توان گفت در اين مدّت، امام، هم غايب بود و هم نبود.
اين دوره را مي‏توان دوران آماده سازي شيعيان براي غيبت کبري دانست که طي آن، ارتباط شيعيان با امام، حتي در همين حد نيز قطع شد و مسلمانان موظف شدند در امور خود به نايبان عام آن حضرت، يعني فقهاي واجد شرائط و آشنايان به احکام اسلام، رجوع کنند.
اگر غيبت کبري يکباره و ناگهان رخ مي‏داد، ممکن بود موجب انحراف افکار شود و ذهنها آماده پذيرش آن نباشد. اما گذشته از زمينه سازيهاي مدبرانه امامان پيشين، در طول غيبت صغري، بتدريج ذهنها آماده شد و بعد، مرحله غيبت کامل آغاز گرديد. همچنين امکان ارتباط نايبان خاص با امام در دوران غيبت صغري، و نيز شرفيابي برخي از شيعيان به محضر آن حضرت در اين دوره، مسئله ولادت و حيات آن حضرت را بيشتر تثبيت کرد. [2]
با سپري شدن دوره غيبت صغري، غيبت کبري و دراز مدّت امام آغاز گرديد که تاکنون نيز ادامه دارد و پس از اين نيز تا زماني که خداوند اذن ظهور و قيام به آن حضرت بدهد، ادامه خواهد داشت.
غيبت دو گانه امام دوازدهم، سالها پيش از تولد او توسط امامان قبلي، پيشگويي شده و از همان زمان توسط راويان و محدثان، حفظ و نقل و در کتابهاي حديث ضبط شده است که به عنوان نمونه به نقل چند حديث در اين زمينه اکتفا مي‏کنيم:
1 - امير مؤمنان - عليه السلام - فرمود:
(امام) غايب ما، دو غيبت خواهد داشت که يکي طولاني‏تر از ديگري خواهد بود. در دوران غيبت او، تنها کساني در اعتقاد به امامتش پايدار مي‏مانند که داراي يقيني استوار و معرفتي کامل باشند. [3]
2 - امام باقر - عليه السلام - فرمود:
(امام) قائم دو غيبت خواهد داشت که در يکي از آن دو: خواهند گفت: او مرده است... [4]
3 - ابوبصير مي‏گويد، به امام صادق - عليه السلام - عرض کردم: امام باقر مي‏فرمود: قائم آل محمد (ص) دو غيبت خواهد داشت که يکي طولاني‏تر از ديگري خواهد بود.
امام صادق - عليه السلام - فرمود: بلي، چنين است... [5]
4 - حضرت صادق - عليه السلام - فرمود:
امام قائم دو غيبت خواهد داشت: يکي کوتاه مدّت و ديگري دراز مدّت... [6]
سير تاريخ، صحت اين پيشگوييها را تأييد کرد و همچنانکه پيشوايان قبلي فرموده بودند، غيبتهاي دو گانه امام عينيّت يافت.
[1] مرحوم شيخ مفيد آغاز غيبت صغري را از سال تولد آن حضرت (سال 255) حساب کرده است (الاًرشاد، ص 346) و با اين محاسبه، دوران غيبت صغري، 75 سال مي‏شود. طبعاً نظريه مرحوم مفيد از اين لحاظ بوده است که حضرت مهدي ارواحنا له الفداء در زمان حيات پدر نيز حضور و معاشرت چنداني با ديگران نداشته و از نظر کلي غايت محسوب مي‏شده است.
گويا بر اساس همين ملاحظه است که محققاني مانند: طبرسي، سيد محسن امين، و آيت الله سيد صدر الدين صدر نيز آغاز غيبت صغري را از سال ميلاد آن حضرت، و مدّت آن را 74 سال دانسته‏اند (اًعلام الوري، ص 444 - اعيان الشيعة، بيروت، دار التعارف للمطبوعات، ج 2، ص 46 - المهدي، بيروت، دار الزهرأ، 1398 ه. ق، ص 181).
[2] صدر، سيد صدر الدين، المهدي، بيروت، دار الزهرأ، 1398 ه. ق، ص 183 - پيشواي دوازدهم امام زمان، نشريه مؤسسه در راه حق، ص38.
[3] شيخ سليمان قندوزي، ينابيع المودّة، بيروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، ج 3، باب 71، ص82.
[4] نعماني، همان کتاب، ص173.
[5] نعماني، همان کتاب، ص173.
[6] نعماني، همان کتاب، ص170 نيز ر.ک به: منتخب الأثر، فصل 2، باب 26، ص 251 -253.
غيبت صغري و کبري


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته
 Could not add IP : Data too long for column 'user_agent' at row 1