montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

در اينجا تذکر اين موضوع لازنم است که در بعضي از منابع اهل سنت، پدر حضرت مهدي ارواحنا له الفداء «عبد الله» معرفي شده است. [1] در حالي که در منابع شيعه و سنّي اخبار فراواني وجود دارد که مي‏رساند نام پدر آن حضرت «حسن» - عليه السلام - است. سر چشمه اين اختلاف آن است که در بعضي از روايات اهل سنّت پيرامون ويژگيهاي آن حضرت، اين جمله از پيامبر اسلام نقل شده است: «... يواطئ اسمه اسمي و اسم أبيه اسم أبي....». [2] يعني، اسم او (مهدي) اسم من، و اسم پدرش، اسم پدر من است.
قرائني در دست است که نشان مي‏دهد جمله اخير يعني «اسم پدرش اسم پدر من است» عمداً يا اشتباهاً از طرف راوي به کلام پيامبر افزوده شده است و در گفتار آن حضرت فقط جمله: «اسم او اسم من است» وجود داشته است. حافظ گنجي شافعي در اين باره مي‏گويد:
«ترمذي» [3] اين حديث را نقل کدره ولي جمله اخير در آن نيست. [4] نيز «احمد بن حنبل»، که داراي قدرت ضبط و دقت بوده اين حديث را در چند جا از «مسند» خود نقل کرده ولي جمله اخير در آنها نيست. [5]
«گنجي» اضافه مي‏کند: در اکثر رواياتي که حافظان حديث و محدثان مورد وثوق اهل سنت در اين باره نقل کرده‏اند، جمله اخير نيست. فقط در حديثي که شخصي به نام «زائدة» از «عاصم» نقل کرده، اين جمله به چشم مي‏خورد. و چون «زائده» چيزهايي از خود به حديث اضافه مي‏کرده است، نقل او اعتباري ندارد.
گواه اين معنا، اين است که راوي اين حديث، شخصي به نام «عاصم» است و حافظ ابو نعيم در کتاب «مناقب المهدي»»، سي و يک نفر از راويان اين حديث را نام برده که همگي آن را از «عاصم» شنيده‏اند، و در هيچ کدام جمله اخير نيست. و فقط در نقل «زائده» اين جمله به چشم مي‏خورد که طبعاً در مقابل آن همه روايات، فاقد اعتبار است. [6]
[1] در بيانيه ياد شده نيز اين منابع پيروي شده است.
[2] سنن ابي داود، بيروت، دار الفکر، ج 4، ص 106، کتاب الفتن و الماحم، کتاب المهدي، حديث 4282 - سيوطي، تاريخ الخلفأ، بغداد مکتبة المثني، ص272.
[3] محمد بن عيسي بن سوره ترمذي متوفاي 279 ه، مؤلف يکي از شش کتاب مشهور و معتبر نزد اهل سنت است.
[4] متن حديث جنين است: قال رسول الله9: لاتذهب الدنيا حتي يملک العرب رجل من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي (سنن ترمذي، بيروت، دار احيأ التراث العربي، ج 4، ص 505، باب 52 (ماجأ في الهدي))، ح 2230 و 2231).
[5] ر. ک به: مسند احمد حنبل، ج 1، ص448.
[6] صافي، ممنتخب الأثر، تهران، مرکز نشر کتاب، 1373 ه. ق، ص 231 - 235 - و موسوعة الامام المهدي، اصفهان، مکتبة الامام أمير المؤمنين العامّة، ج 1، ص 13 -16 در اين باره احتمالات ديگري نيز داه‏اند که جهت رعايت اختصار از نقل آنها خود داري شد.
پدر مهدي ارواحنا له الفداء کيست؟


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته
 Could not add IP : Data too long for column 'user_agent' at row 1